Bărbații care urăsc femeile și femeile care îi iubesc – Recenzie

Te-ai îndepărtat de anumiţi oameni şi ai renunţat la activităţi importante pentru tine, doar pentru că aşa a vrut el?
Este partenerul tău din cale-afară de gelos şi de posesiv?
I se întâmplă des să treacă de la tandreţe la furie?
Când vrea să te pedepsească dintr-un motiv oarecare, ameninţă că o să te părăsească sau că n-o să-ţi mai dea niciun ban?
Te învinovăţeşte pentru lucrurile care merg rău în relaţia voastră?
Eşti circumspectă şi îi ceri constant scuze pentru orice fleac?
Dacă întrebările anterioare se dovedesc relevante pentru relaţia ta de cuplu, e foarte posibil ca partenerul tău de viaţă să fie misogin – adică un bărbat care, în ciuda faptului că afirmă că te iubeşte, te face să suferi enorm, purtându-se de parcă te-ar urî.
În cartea de faţă, Susan Forward expune studii de caz menite să evidenţieze capcana în care pot cădea femeile şi bărbaţii angajaţi într-o relaţie. Autoarea le ajută pe femei să înţeleagă cum se manifestă comportamentul viciat al partenerului de viaţă şi cum pot întreţine chiar ele perpetuarea acestuia. Cartea de faţă oferă soluţii privind ieşirea din acest cerc vicios, vindecarea suferinţei şi redobândirea respectului de sine, precum şi refacerea relaţiei de cuplu sau, după caz, încheierea acesteia, cu scopul de a descoperi, ulterior, adevărata dragoste.

O carte excelentă care te învaţă cum să fii şi cum să rezişti. Evident, nu toată lumea trebuie să înveţe să reziste, mulţi dintre noi fac asta zi de zi fără îndrumări, dar unele persoane au pur şi simplu nevoie de ajutor. Cred că cea mai importantă lecţie pe care am învăţat-o din cartea asta este chiar asta: că unii oameni au nevoie de ajutor, că sunt trataţi prost şi pur şi simplu acceptă asta fără ca măcar să îşi dea seama.

O să încep prin a vă spune că mi-a plăcut foarte mult ce am găsit pe prima pagină a cărţii, şi anume un motto cu o muzicalitate potrivită, aş putea spune, care se încadrează perfect. Mi-a plăcut modul ăsta de a ne pregăti pentru lucruri serioase cu ceva ce pare amuzant într-un fel, dar atunci când începi să citeşti şi îţi dai seama cât de serioase sunt cuvintele, parcă altfel le priveşti. Cel puţin eu ştiu că am avut altă senzaţie şi mă aşteptăm la altceva atunci când am citit motto-ul asta pentru prima dată faţă de acum, când îl citesc pentru a scrie despre el în recenzie. El este scris sub titlul cărţii (cred că de fapt este un subtitlu dacă nu mă înşel) şi totul sună cam aşa: Bărbaţii care urăsc femeile şi femeile care îi iubesc – „Când dragostea doare şi nu ştii de ce”

13009876_1610993105891556_1273651110_o

Este o carte dedicată femeilor abuzate de către partenerii lor misogini. Dar nu, nu e ce credeţi. E o lucrare pseudoștiințifică bazată pe întâmplări reale şi pe studii concrete care ne oferă o definiţie clară, exactă şi extrem de explicită a terenului de misogin, însoțită de o gamă largă şi variată de exemple care să nu lase loc de interpretare atunci când vrei să foloseşti termenul.

MISOGINII SUNT OAMENI CARE URĂSC FEMEILE ŞI CARE DORESC SĂ DEŢINĂ CONTROLUL SUPREM ASUPRA PARTENERELOR LOR, ABUZANDU-LE EMOŢIONAL SAU FIZIC.

Am extras din carte câteva citate foarte interesante (link mai sus) printre care şi acesta care ne vorbeşte despre abuz şi despre cum trebuie înţeles el:

„Abuzul reprezintă orice comportament care tinde să controleze şi să subjuge o altă fiinţă umană, prin folosirea fricii, umilirii şi atacurilor verbale sau fizice. Prin urmare, nu trebuie să fii neapărat bătut pentru a fi abuzat.”

Pe măsură ce citeam am identificat mai multe etape/stagii/perioade ale relaţiilor de acest gen, moduri de a acţiona ale bărbaţilor misogini şi modurile de a reacţiona ale femeilor abuzate de astfel de bărbaţi, dar am aflat, de asemenea, şi multe motive şi situaţii care au dus la un astfel de comportament. Vă vorbeam la un moment dat într-o recenzie despre cât de sătul sunt de clişeizarea acţiunii într-un roman şi vorbeam cu precădere despre motivul traumei din copilărie… ei bine, se pare că în realitate unele comportamente chiar au la baza traumele din copilărie. Traume care le afectează serios viaţa de adult indivizilor în cauză.

O să vă dau câteva exemple pentru „Controlul prin abuz psihologic” (pentru că nevoia primară a misoginilor este aceea de a controla femeie de lângă ei pe motiv că se simt nesiguri). Metodele ar fi următoarele: ameninţări implicite, atacuri verbale şi critică. Desigur că mai sunt şi alte tehnici utilizate de misogini care sunt prezentate şi explicate în carte, unele mai interesante şi mai fascinante ca altele, dar o să mă limitez doar la atât pentru că dacă aş începe să înşir toate chestiunile interesante… şi aşa simt că deja vă pierd.

Deşi la un moment dat scria undeva pe coperta „Exclusiv pentru femei” nu m-am lăsat intimidat, aşa cum nu m-am lăsat intimidat nici de pantoful cu toc de pe cotor, pentru că, deşi cartea este într-adevăr pentru femeile care vor şi au nevoie de ajutor pentru a scăpa de relaţiile toxice pe care le au cu partenerii lor misogini, cartea în sine oferă perspective şi idei. Lumini noi peste luminile vechi care pun în evidenţă lucrui despre care nici măcar nu ştiai că există. Până acum eram ferm convins că persoanele care se victimizează doar joacă teatru, că e doar o idee fantezistă care să atragă atenţia şi să pună un reflector pe persoana respectivă. În cel mai bun caz îmi imaginam că o astfel de persoană suferea doar de o nevoie acută de atenţie, dar citind cartea mi-am dat seama că există oameni care nu conștientizează că sunt abuzaţi, care trăiesc în nefericire fără ca măcar să ştie că se poate şi altfel.

Mi s-a părut interesant că la un moment dat, citind paginile una după altă mi-am dat seama că eram într-o continuă căutare a evenimentelor din viaţă mea care să se identifice cu cele scrise, pe unele le găseam şi mă îngrijorau, pe altele nu le găseam şi pur şi simplu treceam peste ele. În final mi-am dat seama că nu un eveniment te transformă într-o anumită persoană, ci suma mai multor evenimente de acest gen.

Tot interesant mi s-a părut şi ideea aceasta a diferenţelor culutrale. Mă gândeam că poate doar femeile americance sunt atât de dramatice, că poate româncelor noastre pur şi simplu nu le-ar sta bine într-o astfel de poziţie. M-am gândit destul de mult la treaba asta, nu ştiu dacă concluzia la care am ajuns se datorează faptului că sunt părtinitor patriei noastre, dar cred că româncele nu ar accepta să fie maltratate şi abuzate astfel, şi poate totuşi se poate. Nu ştiu, cred că americancele au tendinţa să fie mai melodramatice, cred şi că astfel de cazuri se găsesc şi printre cuplurile din România, doar că direcţia de a privi lucrurile… Americanii sunt atât de teatrali în viaţa lor de zi cu zi.

Tot între paginile acestei cărţi am găsit un ghid foarte interesant despre cum să faci diferenţa între gânduri şi sentimente alături de multe exemple care să te ajute să înţelegi mai bine, pentru că aşa cum era de aşteptat, este foarte uşor să faci confuzie între cele două, deşi autoarea (sau autoarele, revin la asta mai târziu) ne arată clar că este o diferenţă uriaşă.

Ceea ce m-a sensibilizat foarte mult a fost povestea fiecărei femei în parte. Autoarea ne aduce foarte multe exemple de situaţii în care s-au aflat la un moment dat pacientele ei şi, într-un fel, pe parcursul cărţii noi asistăm la procesul acesta (lung sau scurt, dureros sau doar confuz) de vindecare şi de schimbare a lor de la persoane care tolerează abuzul, la persoane care înţeleg şi luptă pentru drepturile lor. Dar poveştile… nişte experienţe de viaţă ale unor femei care au îndurat mai multe decât ar fi trebuit.

Ce am realizat spre finalul cărţii a fost că de cele mai multe ori rezultatul terapiei nu este wow, însă reprezintă cu siguranţă un progres, asta alături de alte câteva sfaturi foarte utile despre cum să îţi alegi un terapeut.

Structura cărţii este relativ simplă. E împărţită în două părţi: prima se numeşte Bărbaţii care urăsc femeile, iar a doua se numeşte Femeile care îi iubesc (sugestiv şi surprinzător… ştiu).

Partea a doua cuprinde o serie de scheme, tabele şi indicaţii foarte practice care chiar cred că le pot ajuta pe femei să îşi depăşească condiția şi să meargă înspre bine.

Am spus că o să revin la problematica autoarelor – şi cu asta închei pentru că deja m-am lungit prea mult. În principiu polemică e simplă. Pe coperta apar două autoare (sau o autoare şi un autor, nu am fost suficient de interesat încât să mă documentez îndeajuns) în carte pare că avem experienţa şi părerea unui singur terapeut şi anume Dr. Susan Forward. Ceea ce nu înţeleg eu este cu ce a contribuit Joan Torres, e foarte confuz pentru mine, eu tind foarte mult să cred că este doar o autoare, dar din moment ce apare şi o a doua persoană cred că are şi ea/el meritele ei (sau lui) care trebuie recunoscute.

În concluzie fără să vă mai bat la cap o să vă spun că a fost o carte nu extraordinar de utilă sau extraordinar de incitantă, dar a fost o carte fasinantă şi interesantă. Am aflat chestii noi şi simpla dorinţă de a află lucruri m-a făcut să citesc cartea în două zile. A fost bună, o carte pe care eu o încadrez la categoria aceasta (categorie de cărți bune) deşi, aşa cum am spus anterior, are un caracter ştiinţific. Nu doar cărţile de beletristică pot fi de 5 stele. Şi cărţile care ne învaţă lucruri au loc în top.

Vă recomand cartea, este foarte bună, dacă vă atrage ce v-am prezentat sau dacă pur şi simplu vă atrage tilul (eu recunosc că după titlu m-am luat atunci când am ales să o citesc) aveţi toată susţinerea mea. Citiţi-o.

Până ne recitim, spor la citit 😉

Un gând despre &8222;Bărbații care urăsc femeile și femeile care îi iubesc – Recenzie&8221;