Octopussy – Recenzie

Coperta_Octopussy

Autor: Cristina Boncea

Citate: Octopussy

Anul apariției: 2015

Editura: Herg Benet

Nota: 3.5/5

Hyena, o adolescentă de aproape 14 ani, se întoarce acasă după o lungă perioadă de absență din mijlocul familiei. Este primită deopotrivă cu entuziasm și scepticism de către Becks, sora sa geamănă, care încearcă să reconecteze relația lor și să recupereze toți acei ani pierduți. Dar secretele mamei, ale tatălui vitreg și ale ambelor fete sunt amenințate să iasă la iveală odată cu sosirea straniului unchi din America.

Citind această carte, ești obligat să lași deoparte toate clișeele pe care le-ai auzit despre tinerii de azi. Sex, droguri, alcool, nopți în cluburi, haine de fițe? Pentru Becks si Hyena sunt doar punctul de pornire al propriilor reflecții și raportări față de viață – o foarte ciudată raportare, de altfel…

Un roman ca o călătorie fascinantă și amețitoare, cu umor sumbru și, în același timp, o atentă celebrare a individualității extreme.

Câtă controversă și câtă vâlvă a stârnit cartea asta. Am fost cum nu se poate mai pornit să o citesc de cum am primit-o (apropo, mulțumesc Cristina pentru carte).

Nu am fost profund impresionat, ce-i drept, dar am fost șocat, și asta e cam același lucru.

Nu am de gând să insist pe descrierea acțiunii pentru că am pus descrierea de pe spatele cărții care sintetizează totul destul de bine, în schimb am să vă spun despre impresiile mele generale asupra cărții.

În linii mari, cartea abordează o temă cvasi sinistră cvasi optimistă. Prin conceptul acesta de boală mintală caracterizată în principiu prin destrăbălare absolută și prin incapacitatea de a înțelege în totalitate lumea din jurul lor așa cum o fac ceilalți oameni, personajele concentrează în ei o amestecătură de idei și, cred eu, împrumută obiceiurile și viciile cele mai rele ale oamenilor.

În ceea ce privește conceptul mi s-a părut super interesant, super ok de abordat având în vedere că tindem spre o lume cât mai deschisă și având în vedere că m-am săturat de cărți clișeice, dar i-au lipsit foarte multe. O carte care are într-adevăr mult potențial, dar care nu a fost exploatată la adevărata ei valoare.

Încă din primele pagini am observat ceva ce mie mi se pare oarecum comic. Era o propoziție care suna cam așa: „Blondă, cu părul lung și cârlionțat la vârfuri […]” și mi-am și notat pe margine „Clișeu- visul eminescian” și chiar nu are nici o treabă pentru că în realitate am citit cărți care erau în întregime un clișeu, pe când în cartea asta propoziția aia mi s-a părut singurul lucru clișeic și acum când reciteam notițele mă gândeam „Doamne, dar asta nu are nici o treaba.” 🙂

De cealaltă parte a baricadei au existat lucruri care nu mi-au plăcut sau pur și simplu mi s-au părut că ar fi putut fi îmbunătățite. De exemplu am remarcat că erau paragrafe în care propozițiile erau scurte, seci și fără legătură directă între ele. Mi-ar fi plăcut ca o idee odată lansată să fie mai nuanțată sau grupată alături de altă informație care să aibă relevanță în contextul respectiv.

Tot o chestie pe care mi-am notat-o pe margine a fost ideea că ar fi prins tare, tare bine niște note de subsol, mai ales când erau date nume de personalități/cântăreți/actori pentru că pur și simplu nu îi știam și as fi vrut să aflu totuși cine sunt și care este motivul pentru care s-au creat anumite comparații. În unele privințe probabil ar fi fost bine să existe o „subtitrare” la cuvintele în engleză pentru nefericiții care au făcut germană – franceză în școală, dar în mod clar româno-engleza intră la element de noutate și mi-a plăcut. E ceva nou, e ceva diferit și nu neapărat în sensul rău. Româno-engleza folosită în textele literare îi dă mai multă autenticitate și aspectul ăla de duritate, departe de sensibilul siropos al autorilor trecuți. Nu spun că toate cărțile ar trebui să aibă asta, dar în cele în care se potrivește (gen Octopussy) lucrurile sunt ok, chiar le îmbunătățește.

Totuși, așa cum am spus la început nu m-a dat pe spate cartea. Probabil se crede că este grozavă pentru că este (și într-adevăr este) originală, dar am să vin și cu un exemplu în care diferit nu înseamnă neapărat bun. În multe privințe cartea este vulgară și nu poate ieși din vulgaritatea ei. Ideea de a aduce un concept nou poate fi suficient, dar hai totuși să ne gândim ce înseamnă cu adevărat literatura. Tema sexualității a mai fost abordată prin prisma altor idei, dar subiectul a fost dezvoltat bine și cu acuratețe, pe când acuratețea stilului Cristinei mi se pare puțin cam scăzut. Puțin îi mai lipsește să ajungă la maturitate și sper că o să reușească pentru că, sincer, are tot timpul din lume și toate șansele să o facă.

În altă ordine de idei cartea este bună, cu potențial și conține toți itemii unei povești originale. Poate că nu a fost scrisă în cel mai bun mod și unele momente abundă în vulgaritate, dar ideea din spatele acțiunii -pe care eu cred că am deslușit-o cât de cât bine- este diversitatea umană. Condiția umană se schimbă și prin intermediul personajelor (reprezentări plastice ale majorității oamenilor) ne conturăm o idee asupra termenului de toleranță. Dacă personajele pot trăi cu ele însele și își pot depăși complexele noi, ceilalți ar trebui să fim la fel de toleranți cu ceilalți din comunitatea noastră. Această carte cu acest mesaj vine într-o perioadă foarte bună în care diversitatea prinde tot mai mult contur și avem nevoie de tot impulsul pentru a fi toleranți.

Vă recomand cartea, pentru cei interesați a apărut de curând și volumul doi intitulat „Becks merge la școală” (poate se observă o evoluție a stilului autoarei, voi cei care ați citit să-mi spuneți) 🙂

Până ne recitim, spor la citit! 🙂

2 gânduri despre &8222;Octopussy – Recenzie&8221;